Nu de kou ons doet verstarren, het grijze weer ons doet somberen, kunnen binnenkort gelukkig de zintuigen gescherpt worden met een van de leukste filmevenementen van het land. Het International Film Festival Rotterdam (IFFR) start op 25 januari. Happinez raadt je de volgende films aan.
Wailings in the Forest (Baboy Halas)
Diep verscholen in het woud van Mindanao, in het zuiden van de Filippijnen, leeft nog altijd een van de oudste inheemse stammen van het land, de Lumad. Als jagers en verzamelaars. Eén keer vangt hoofdpersoon Mampog het geliefde, maar inmiddels moeilijk te traceren everzwijn. Een feestmaal voor zijn gezin. Daarna lukt het niet meer, waardoor het jagen voor hem een obsessie wordt.
De film laat zien hoe een primitieve stam als de Lumad in deze moderne tijd toch kan overleven en zijn traditie kan behouden, in volle harmonie met het omringende bos; de eigenlijke hoofdrolspeler van het verhaal. Aandachtig is met grandioze shots ingezoomd op het weelderige woud, waar serene stilte overheerst. Prominent gebruik van geluid zorgt ervoor, dat als de stilte onderbroken wordt door het gezang van de vogels, het kraken van de takken of het knisperen van het vuur, de kijker deze geluiden als bijna lijfelijk ervaart. Een luisterrijke ervaring.
A Hustler’s Diary (Måste Gitt)
Drie dingen moest een man in zijn leven doen volgens zijn vader: een boom planten, een boek schrijven en een kind opvoeden. Als een mantra blijven deze woorden in Metins hoofd resoneren, en alleen aan het schrijven heeft hij zich gehouden. Metin leeft als kruimeldief in een achterstandsbuurt in Stockholm. Zijn vader is er niet meer om hem te corrigeren en daarom is zijn dagboek zijn uitlaatklep. Eigenlijk wil hij meer, maar door de strikte orde binnen zijn deels criminele milieu houdt hij zich gedeisd. Verandering komt wanneer hij zijn dagboek verliest.
Nu eens geen zwaar thema over da hood, maar een lichte film over iemands ‘reis’ naar persoonlijke verandering. Energiek geschoten beelden weerspiegelen niet alleen de levenskracht van vooral Metin, maar ook diens purificatie, nodig om zijn milieu te kunnen ontgroeien.
The Wedding Ring
De studente en aristocratische Tiyaa keert in de winter terug vanuit Parijs naar haar familie in het sultanaat Damagaran. In afwachting van het formele huwelijksaanzoek van haar geliefde brengt ze haar dagen door al pratend met en luisterend naar de mensen in haar directe omgeving. Het zijn gesprekken waarin de zeden en gewoonten van haar Zarma Songhai volk de revue passeren. Alles op blijmoedige toon, maar in Tiyaa’s hart roert het, want waar blijft haar geliefde?
Zelden zie je een film uit het West-Afrikaanse Niger, en als die ook nog gemaakt is door een vrouw, verdient het extra aandacht. Met haar sprookjesachtige vertelling vol rust, harmonie en tikje magie introduceert regisseur Rahmatou Keïta ons in een onbekende wereld aan de rand van de Sahel, die door zijn kleurenpracht en wijsheid bekoort.
Ascent
Ruim tweehonderd jaar na Hokusai’s fameuze houtsneden ’zesendertig gezichten op de berg Fuji’, doet de Nederlandse topkunstenaar Fiona Tan nu hetzelfde via film en foto. Ze heeft vierduizend foto’s, waarin de heilige Japanse berg centraal staat, over een tijdsbestek van 150 jaar doorploegd. Het heeft tot een magnifieke, melancholieke dia-achtige artfilm geleid. Daarbij weet zij ook nog prikkelende, onverwachte paden in te slaan, en haar vaste thema’s van ‘identiteit’ en ‘geschiedenis’ extra verdieping te geven met behulp van de vertelstemmen: die van een Engelse vrouw (Tan zelf) en haar overleden Japanse man Hiroshi (acteur Hiroki Hasegawa). Op reflectieve wijze leiden zij de kijker door het verhaal heen, en wijzen hem op het belang van de herinnering (Tans centrale thema).
Ga voor meer informatie naar iffr.com