Fair trade koffie kopen en daarmee Ethiopische vrouwen steunen. Een tof paar sneakers aanschaffen en tegelijkertijd een kind in nood helpen. Er zijn eindeloos veel mogelijkheden om een positieve impact te hebben op iemands leven, gelooft TOMS. En hun nieuwe herfstcampagne is daar het bewijs van.
Steeds meer mensen willen er niet alleen stijlvol uitzien, maar met hun koopgedrag ook een steentje bijdragen aan een mooiere wereld. Gelukkig zijn er steeds meer merken die ons helpen het allebei te doen. Een van die merken is TOMS, een bedrijf dat al jarenlang als missie heeft niet alleen toffe schoenen te maken, maar ook een positieve impact wil hebben op de wereld.
TOMS werd opgericht in 2006, nadat oprichter Blake Mycoskie door Argentinië reisde en werd geraakt door de kinderen die daar blootsvoets moesten opgroeien. Om ze te helpen, richtte hij TOMS op. Een bedrijf dat voor elk paar schoenen dat wordt verkocht, één paar nieuwe schoenen geeft aan een kind in nood. Op die manier zijn er al 86 miljoen paar nieuwe schoenen weggegeven.
Nieuwe herfstsneakers: de Rio, Balboa en Paxton
De meeste mensen kennen TOMS van de populaire espadrilles, maar inmiddels heeft het merk schoenen in alle soorten en maten. Deze herfst komen daar drie nieuwe sneakers voor dames en heren bij: de Rio, de Balboa en de Paxton. De Rio en Balboa zitten lekker, en hebben mooie ontwerpdetails zoals opvallende naden, tweekleurige retrorubberen buitenzolen en een op de mocassin geïnspireerd stiksel op de neus. Ook de Paxton, een relaxte mid-cut instapper, heeft unieke details (denk: doorgestikte zijstukken, doorschijnende buitenzolen, decoratieve kwastjes en bijkleurende rubberzolen).
Be the change(maker)
Ook op andere gebieden onderscheidt TOMS zich van andere schoenenmerken. Waar in de modewereld vaak wordt gekozen voor modellen of beroemdheden in campagnes, kiest TOMS liever voor zogeheten ‘changemakers’: sociale ondernemers, artiesten en vernieuwers die in hun werk het verschil maken. Om deze schoenen te lanceren, sloeg TOMS bijvoorbeeld de handen ineen met Joshua Coombes en Sara Nuru. Twee ‘changemakers’ die op hun eigen manier bijdragen aan een mooiere wereld.
Zo dragen zij hun steentje bij
De Duitse Sara is ambassadeur van de Sara Nuru-school, die al elfhonderd studenten in Ethiopië toegang tot onderwijs heeft gegeven. Vorig jaar begon Sara bovendien haar eigen sociale start-up, nuruCoffee, dat met de verkoop van fair trade biologische koffie vrouwelijke ondernemers in Ethiopië steunt.
Minstens zo inspirerend is de #DoSomethingForNothing-beweging van mede-changemaker Joshua. Met deze beweging biedt Joshua dakloze mensen die hij in de stad ontmoet een gratis knipbeurt aan, luistert naar hun verhalen en deelt ze op sociale media. Op die manier inspireert hij mensen van over de hele wereld om in zijn voetsporen te treden en ook een keer iets voor niets te doen. Mét mooie schoenen aan de voeten natuurlijk.
Maak het verschil
In de TOMS-campagne worden Sara en Joshua gevolgd tijdens een dag in hun drukke, inspirerende leven. Zo wil TOMS laten zien dat wij allemaal de kracht en macht hebben om impact te maken. Niet door meteen je hele levensroer om te gooien, maar ook al door kleine daden, random acts of kindness of door te kiezen voor bedrijven en merken die iets goeds voor de wereld terug doen. “Er zijn eindeloos veel mogelijkheden om een positieve impact te hebben op iemands leven,” vertelt John Whitledge, de creative director van TOMS. “Zoals altijd helpt elk paar sneakers iemand in nood, maar ik hoop dat ze ook herinneren aan de kracht die elk van ons heeft om een verandering in gang te zetten, met iedere stap die we zetten, elk seizoen weer.”
De Rio, Balboa en Paxton zijn vanaf 1 oktober verkrijgbaar in TOMS-winkels, bij geselecteerde retailers en online.