Heb je je weleens afgevraagd waarom je de ene afspraak wel nakomt (zoals een deadline) en de andere niet (zoals iedere dag hardlopen)? Gretchen Rubin onderzocht hoe, wanneer en waarom mensen verwachtingen nakomen. Het resultaat: vier verschillende types (‘tendencies’). In welke type herken jij je het meest?
Wat zijn de ‘Four Tendencies’?
Gretchen Rubin kennen we van haar boek The Happiness Project, maar ze onderzoekt en schrijft inmiddels fulltime over het gedrag van mensen. Zo ontdekte ze dat mensen op vier verschillende manieren verwachtingen nakomen (of juist niet) en bedacht ze het ‘Four Tendencies’ raamwerk. Het raamwerk bestaat uit de volgende vier typen: de Obliger (Gehoorzamer), Rebel (Rebel), Questioner (Vragensteller) en de Upholder (Handhaver).
Kennis van de ‘Four Tendencies’ helpt je om meer uit het leven te halen. Letterlijk, want als het je lukt om te doen wat je je voorneemt, voel je je meer voldaan en tevreden. Als je weet welk type je bent bereid je je voor op succes.
Zoals met elke persoonlijkheidstest herken je jezelf waarschijnlijk in alle vier de ‘tendencies’ wel een beetje, maar als het goed is springt er één uit die jou het beste omschrijft. Twijfel je? Doe dan de Four Tendencies quiz op Rubin’s website.
Dit zijn de vier types:
De Obliger (Gehoorzamer)
De Obliger is een kei in het nakomen van verwachtingen van anderen. Denk hierbij aan de typische ‘people pleaser’ die graag doet wat een ander van hem of haar verwacht (of wat ze denken dat van hen verwacht wordt) en die de eigen ambities daarvoor opoffert. Afspraken die de Obliger met zichzelf maakt worden minder serieus genomen. Afvallen? Minder koffie drinken? Solliciteren? Dat zijn puntjes waar de Obliger zich vaak maar moeilijk toe kan zetten.
Ben je een Obliger met goede voornemens? Dan helpt het om een buddy te hebben, of iemand die jou verantwoordelijk stelt. Als je weet dat jouw ren- of meditatiemaatje erop rekent dat er gerend of gemediteerd wordt, dan lukt het je beter om je aan je voornemens te houden.
De Questioner (Vragensteller)
Zolang de Questioner begrijpt waarom iets gedaan moet worden en wat het belang ervan is, komt hij of zij zonder moeite iedere verwachting na. Minder koekjes eten omdat dat volgens de wetenschap gezond is? Geen probleem. Je zus naar het vliegveld brengen omdat er geen openbaar vervoer rijdt? Oók geen probleem. Maar iets doen omdat dat nu eenmaal de ‘status quo’ is? Dan hoef je niet op de Questioner te rekenen. Wordt het beleid op je werk helemaal omgegooid zonder dat wordt uitgelegd waarom? Dan komt de Questioner in opstand.
Ben je een Questioner en merk je dat je toch moeite hebt om een goed voornemen te vervullen? Onderbouw het voornemen dan goed voor jezelf. Waarom wil je dit doen? En is er onderzoek naar gedaan? Wat zijn de ervaringen van anderen?
De Upholder (Handhaver)
Gretchen Rubin zelf herkent zich het meest in de Upholder. Upholders houden zich aan iedere verwachting of afspraak, zowel met zichzelf als met anderen. Ze zijn een kei in het vormen van gewoonten, met name als deze hun meer tijd en energie geven om aan al die verwachtingen te voldoen.
Ben je een Upholder? Dan wil je leren prioriteiten te stellen, zodat je je niet verliest in onbelangrijke details en perfectionisme.
De Rebel (Rebel)
De Rebel hecht weinig waarde aan verwachtingen, zowel van anderen als van zichzelf. Een Rebel zal weigeren iets te doen simpelweg omdat het verwacht wordt, zelfs als het onlogisch is om de verwachting niet na te komen. Uitzonderingen zijn de nood om te overleven (iedere dag naar dezelfde baan gaan) of passie. Als de Rebel ergens oprecht gepassioneerd over is, zal hij of zij alles geven om een bepaald doel te bereiken. De Rebel zie je vaak aan het werk bij goede doelen of in een eigen onderneming.
Gretchen adviseert Rebels om zichzelf te identificeren met een bepaald doel. Als ze zichzelf zien als iemand die iedere dag sport bijvoorbeeld, is het voor hen makkelijker om iedere dag te sporten. Het voel oprecht en iets dat ze doen omdat ze nu eenmaal sportief zijn.