We spenderen vaak meer tijd met onze collega’s dan met onze beste vrienden. Dan spreekt het vanzelf dat goede collega’s heel belangrijk zijn voor ons geluk, op het werk én daarbuiten.
Een lieve opmerking van een fijne collega kan je op slechte dagen net dat steuntje in de rug geven dat je nodig hebt. Collega’s waarmee je kan lachen tot de tranen over je wangen lopen, zorgen ervoor dat werk voelt als een gezellig uitje, maar dan naar kantoor. En een collega die oog heeft voor jou en zo nu en dan ongevraagd een helpende hand uitsteekt, kan honderd procent het verschil maken in tijden van stress.
Als je fijne collega’s hebt, betekent dat natuurlijk niet dat elke dag meteen een feestje is. Ook dan zullen er dagen zijn dat je hevig terugverlangt naar de tijd dat iemand anders de juf/meester (nu: baas) belde, om te vertellen dat “Pietje vandaag niet kan komen omdat hij ziek is”. Toch is het belangrijk. Want collega’s die niet zo fijn zijn kunnen de werksfeer goed verpesten. Soms zo erg dat je elke dag met lood in de schoenen naar je werk vertrekt.
Positieve werkomgeving
In hoeverre we onze collega’s als ‘vrienden’ beschouwen, kan namelijk flink beïnvloeden hoe gelukkiger we ons voelen op het werk. En als we gelukkig zijn op het werk zijn we automatisch ook blijer in ons privéleven. Hoe onze werkdag is verlopen, bepaalt immers ook hoe we weer huiswaarts keren. Vol energie en tevreden met een productieve dag, of chagrijnig, teleurgesteld of, nog erger, wanhopig (want morgen moet je weer). Het klinkt bijna als een luxe: fijne collega’s en een goede werksfeer, maar dat is het absoluut niet. Onderschat nooit het belang van een positieve werkomgeving, zeker niet in tijden dat er zoveel stress is en de burn-outcijfers de pan uitrijzen.
Ontdek ook ‘Kristallen by Happinez’
-
Chakra’s in balans: zo gaat je levensenergie weer stromen
-
Handige kristallenindex: de betekenis van 67 kristallen
-
En nog veel meer
Geluk op het werk
In haar boek ‘How to be happy at work’ omschrijft auteur Annie Mckee hoe je weer met een goed gevoel naar je werk gaat én er zelfs gelukkig van wordt. Aan BusinessInsider legt ze uit dat dit aan de hand van drie aspecten gaat. Ten eerste draait het om zingeving. Mensen die gelukkig zijn op hun werk hebben vaak een doel voor ogen en het gevoel dat ze meewerken aan iets groots. Daarnaast is het belangrijk dat er ruimte is voor hun persoonlijke visie. Dat wil zeggen: dat ze niet alleen maar onder hoge druk precies moeten doen wat de baas zegt, op de manier die zij zegt en wanneer zij het zegt. Maar dat ze ook zelf mogen meedenken over de invulling van hun werk en er naar hen geluisterd wordt. Het laatste aspect dat Mckee aanstipt zijn de vriendschappelijke band met collega’s.
Nu hoeven we natuurlijk niet per se massaal beste vrienden met onze collega’s te worden (mag wel), maar een zekere vriendschappelijke basis is wel zo prettig. Een vriend-collega kan lange dagen in een grijs kantoorcomplex net wat kleurrijker maken. Een te veeleisende baas wordt net wat draaglijker als je er af en toe met iemand die jou volledig snapt over kan spuien. En de nieuwjaarsborrel? Die wordt er ook een stuk gezelliger van.
Meer lezen over geluk op je werk?
Wil je je onderscheiden op je werk? Zo maak je een verpletterende indruk.