De collega die je net een sneer gaf heeft haar hielen nog niet gelicht, of je weet wat je eigenlijk terug had willen zeggen. Wat heet, je hebt eigenlijk wel drie reacties paraat, de ene nog scherper dan de andere. Maar ja, nu is het te laat. Overkomt dit je regelmatig? Dan ben je ook een meester in secundair reageren.
Als je niet zo ad-rem bent, heb je wat meer tijd nodig om met een goed antwoord op de proppen te komen. Maar die tijd heb je niet altijd – of gun je jezelf niet altijd – en dan zit je een paar minuten later met de gebakken peren. Je hebt toegezegd een klusje van iemand over te nemen dat je helemaal niet over wilt nemen, of je hebt vriendelijk teruggelachen terwijl iemand een rotopmerking maakte. Frustrerend!
Stemmetje
Natuurlijk kun je er alsnog op terugkomen, ook al voelt dat misschien als mosterd na de maaltijd. Of je laat het erbij, met het risico dat dat gefrustreerde gevoel nog wel even aanblijft – en een irritant stemmetje in je achterhoofd alle antwoorden die je had wíllen geven blijft herhalen. Misschien blijft dit incident je dwarszitten in volgende situaties met deze persoon, en da’s best vervelend als het gaat om iemand in je nabije omgeving. Wat te doen?
Frustratie in perspectief
Om te beginnen is het slim om je frustratie in perspectief te plaatsen. Er zijn nou eenmaal ad-remme en minder ad-remme mensen, en allebei hebben zo hun sterke en minder sterke kanten. Iemand die ad-rem is heeft misschien sneller een snedige reactie paraat, maar is ook sneller geneigd er impulsief iets uit te flappen waar ze later spijt van heeft.
Verder zijn er een paar trucs waarmee je het jezelf wat makkelijker kunt maken. Je koopt er tijd mee, óf je biedt jezelf de gelegenheid om alsnog op een vervelend verlopen gesprek terug te komen. Want wat is er eigenlijk mis met even nadenken?
1 Maak een mantra van vier simpele woorden
‘Ik kom erop terug.’ Dat zijn de magische vier woorden voor jou. Ze klinken lekker gedecideerd – waardoor de ander sneller geneigd is akkoord te gaan, sneller dan bij ‘eeeeeh…. (en desnoods, als iemand doordramt, herhaal je ze een of twee keer)’ – en ze leveren je tijdwinst op. In die tijd kun je eens rustig nadenken over wat je ervan vindt. Ga je die klus van je collega overnemen, of niet? Komt het je uit om aanstaand weekend een dag lang je familie te vermaken, of heb je een veel beter moment in gedachten?
2 Al gereageerd? Erop terugkomen kan altijd
Heb je in the heat of the momental antwoord gegeven op de vraag of al meegelachen met het vervelende grapje, dan hoef je je niet bezwaard te voelen om daar alsnog op terug te komen. Dat kan heel simpel, door te zeggen ‘Zeg (naam), eigenlijk overviel je me daarnet een beetje. Ik zei dit en dat, maar daar voel ik me niet prettig bij. Ik heb helemaal geen tijd om je met zus en zo te helpen / ik vond je opmerking van daarnet kwetsend / etc. Dat wilde ik je even vertellen.’ Zo neem je je eigen wensen en grenzen serieus. Dat kan een ander alleen maar respecteren, en wie dat niet doet heeft dikke vette pech.