Onze impact op het klimaat, de voetafdruk die we achterlaten, duurzaam consumeren: we zijn er massaal mee bezig en dat groeiende bewustzijn is goed. Maar eigenlijk moeten we éérst een stapje terug doen en luisteren naar wat we zelf precies nodig hebben, vindt Gisele Azad. Zij is één van de oprichters van Skøn, een cosmeticamerk dat zich richt op persoonlijke duurzaamheid, geestelijke gezondheid en gelijkheid.
Persoonlijke duurzaamheid volgens Gisele is kijken naar hoe het echt met jou gaat en wat jij nodig hebt, alvorens je te storten in de (duurzame) consumptie van bijvoorbeeld beautyproducten en kleding. Hoe je dat doet? Lees snel verder.
Gebrek aan transparantie
Dat we overspoeld worden met informatie, reclame, merken die iets van ons willen en die inspelen op ons ‘schuldgevoel’ als consument maakt het er niet makkelijker op. Er ploppen steeds meer bedrijven uit de grond die duurzaam, biologisch en eerlijk claimen te zijn. De meesten daarvan zijn dat gelukkig ook daadwerkelijk. Maar er is tegelijkertijd een gebrek aan transparantie, waardoor het lastig is om te zien wat nu echt goed voor je is.
“Sommige bedrijven in de beautyindustrie zeggen dat ze natuurlijk en duurzaam zijn, terwijl je ziet dat het niet zo is als je achterop het product kijkt. Dit maakt het complex en niet transparant. Ik snap heel goed dat veel consumenten daardoor de weg kwijt raken,” aldus Gisele.
Volgens Gisele is het dan ook belangrijk om af en toe een moment te nemen om te luisteren naar je lichaam en je mind. Zo ontdek je waar jij behoefte aan hebt en kun je écht zelf bepalen wat je wel en niet koopt en waar je koopt. “Soms heb je misschien gewoon even rust nodig, soms behoeft je huid wat meer aandacht. Het zijn vaak maar kleine dingen, maar je krijgt er uiteindelijk wel een goed gevoel van als je goed naar jezelf luistert. Pas als het echt goed gaat met jou, ben je in staat om doordachte keuzes te maken over je manier van consumeren.”
3 belangrijke vragen
Laat je dus niet gek maken door reclames, trends, sales en speciale kortingsacties maar ontdek eerst wat jouw eigen behoeftes zijn. 3 belangrijke vragen om jezelf te (blijven) stellen, nog vóór je tegen een aankoop aanloopt:
- Hoe voel ik mij op dit moment?
Ben je gelukkig, zit je lekker in je vel? Zo niet, wat is er nodig om dat te veranderen? - Waar word ik blij van?
Dit kan van alles zijn en deze behoeftes kunnen voortdurend veranderen. Toch is het een belangrijke vraag die je automatisch helpt om bewustere keuzes te maken vanuit jouw eigen behoeftes. - Wat heeft mijn lichaam of geest nodig?
Is er iets waar jouw lichaam of geest op dit moment baat bij heeft? Tune regelmatig in met jouw lijf zodat je daar gehoor aan kunt geven.
Aandacht voor het alledaagse leven en de bijbehorende issues
Het idee voor het opzetten van een eigen cosmeticamerk met een focus op persoonlijke duurzaamheid ontstond toen Gisele twee jaar geleden van Nederland naar Zweden verhuisde voor haar master. Daar ontmoette ze Antonia, een meisje met wie het direct goed klikte. “Ondanks onze totaal verschillende achtergronden konden we heel goed met elkaar praten. We ontdekten dat, hoe verschillend je ook bent, iedereen eigenlijk met dezelfde dingen worstelt in het leven: onzekerheden, een vertekend zelfbeeld, de druk van buitenaf, welke kant wil je op. Dat soort dingen.”
Gisele en Antonia merkten dat ze ook op één lijn zitten wat betreft de beautyindustrie. Ze vinden allebei dat er te weinig aandacht is voor het alledaagse leven, het vertekende zelfbeeld dat veel mensen hebben en de (mentale) issues waar veel mensen mee worstelen. En dat er juist tevéél wordt vastgehouden aan schoonheidseisen, wat hip is en hoe je eruit zou moeten zien. Ook weer allerlei prikkels die je weerhouden van het maken van je eigen keuzes. Met Skøn willen ze het anders doen, met pure en transparante ingrediënten en een expliciete focus op goede zelfzorg.
Echte self-care is namelijk het allerbelangrijkste in het leven, vindt Gisele. Dat betekent tijd voor jezelf nemen, ontdekken waar jij behoefte aan hebt en daarnaar handelen, zodat je gewoon gelukkig kunt zijn met wie je bent, wat je doet en wat je hebt. Hoe beter je voor jezelf zorgt, hoe beter je zelfbeeld is, hoe meer je kunt doen voor de mensen om je heen en uiteindelijk voor de wereld.
Persoonlijke duurzaamheid, dus. Want – cliché, maar waar – een betere wereld begint bij jezelf.
Meer lezen?
- Dieren en duurzaamheid: hoe doe je dat?
- Waarom je het plantenvrouwtje in jezelf moet ontdekken
- Drie tips voor een groener leven